Q&A - Marte

Sprsml fra Marte


Hallo ^^

frst vil jeg bare si: Jeg syns du er kjempe flink til tegne! Ser p bloggen din hver dag.. gleder meg til se nye tegninger!
Jeg lurte p om du kunne gi meg noen tips om tegning?
Jeg vil bli flinkere til tegne! Like flink som deg !
Jeg tegner ikke s mye med tegnebrettet for tiden fordi jeg har funnet ut at jeg vil holde meg til blyant og papir en stund n! :)
Jeg bruker det en del,,snn nr jeg fr skikkelig lyst til det! Jeg har venner som ogs har tegnebrett....
De er mye flinkere enn meg,og jeg skjnner ikke hvordan de fr det til..
Jeg driver lurer p om det er ting jeg ikke har ftt med meg =_=
Fordi jeg fr ikke til tegne uten streker liksom.. Legge skygger og slik.. Det er det vanskligste.. fargelegge..
Det er en ting jeg har lurt p lenge.. Burde jeg starte med tegne med streker ? snn.. line-art liksom?
har du noen tips p hvordan jeg kan starte med tegnebrett?
Hper du kan svare meg p den ;)
Jeg har lagt ut noen tegninger p martepower.blogg.no :P
-Marte

Hei Marte!
Takk for koselig mail! Jeg skal prve svare s godt jeg kan:)
Overgangen mellom det tegne p ark til tegnebrett er rar og vanskelig for de aller fleste. Det er liksom en annen mte tenke p! Hjernen din er vant med se ned p papiret der blyanten treffer arket og linjene blir laget, ogs plutselig m du holde blikket en helt annen retning! Det som hjelper de fleste er bare pushe gjennom de frste gangene mens de blir gradvis mer vant til det... det er rett og slett en vanesak:)
Det er jo mange positive ting med tegne digitalt - layers, angre-knappen, brushes og textures osv, og den frste dumpa er ofte gi litt slipp p restriksjonene man har innebygget fra "analog" tegning og la seg selv bli litt mer eksperimentell.
Jeg s p tegningene dine - og du har jo kjempe talent! Du burde tegne masse masse og fortsette utvikle deg:)
Du sier at du har problemer med ikke tegne med linjer - men etter det jeg ser s har du kjempe bra forstelse av form og skygge! Du har ikke en veldig "linjete" stil idetheletatt.
Hvis du vil overfre mten du tegner p n til digitalt ville jeg prvd starte med male i Grayscale. Da bruker du bare svart, grtt og hvitt - og holder blyant-effekten en stund mens du venner deg til tegnebrettet. Dette er en kjempe bra velse for alle digitale kunstnere, fordi man utvikler rom-forstelsen sin p en morsom og veldig digital mte:)
Photoshop og alle andre tegne program har "layers" eller lag. Dette betyr at du maler opp et gjenomsiktig lag som ikke berrer det som ligger under:) Jeg begynner alltid med bakgrunnsfarger lst skisset - lineart ogs fargelegger jeg vidre opp linjene. Helt til slutt fjerner jeg alt av streker og finpusser. Dette funker for meg, men det kan hende du finner andre teknikker:)
Ikke vre redd for gjre "feil", bare start p noe nytt - ikke slett noe, det kan hende du vil jobbe vidre med noe senere. Og ikke vre redd for knapper eller menyer, de er der for bli testet! Les s mange tutorials du kommer over, se p video-tutorials og bare prv sug opp alt du kan:)
Hvis du etter en stund finner ut at digital kunst ikke funker for deg er ikke det noe negativt! Kunstnere er forskjellige og alle har sine sterke sider og sine svake sider. Jeg kan helt klart si at en av dine sterke sider er skygge-forstelsen din - g hvis du bestemmer deg for starte med digitalt gleder jeg meg til se hva du fr til:)

4 kommentarer

Miaep

16.10.2010 kl.23:04

fint skrevet :-D

Ambassador for Jesus Christ

16.10.2010 kl.23:07

Hei! =)

Har gode nyheter til deg!

"25 Lovet vre Gud, han som har makt til styrke dere med mitt (Paulus; vr Apostel) evangelium, og Jesu Kristi forkynnelse, ut fra penbaringen av det MYSTERIUM som har vrt skjult fra evige tider, 26 men som n er kommet for dagen." Paulus brev til romerne 16 (Bibelen; Guds ord)

"11 For jeg kunngjr for dere, ssken: Det evangeliet jeg har forkynt, er ikke menneskeverk. 12 Jeg har heller ikke mottatt eller lrt det av noe menneske; nei, det var Jesus Kristus som penbarte seg for meg." Paulus brev til Galaterne 1

"13 Jeg sier dette til dere som tilhrer hedningfolkene. S sant som jeg er hedningenes apostel, setter jeg min tjeneste hyt," Paulus brev til romerne 11

The Gospel (good news) of the grace of God/Paulus ndeevangelium:

"1 Jeg kunngjr for dere, ssken, det evangelium jeg forkynte dere, det dere har mottatt og str p. 2 Gjennom det blir dere ogs frelst, nr dere holder fast p ordet slik jeg forkynte det, ellers blir det forgjeves at dere kom til tro. 3 For frst og fremst overga jeg til dere det jeg selv har tatt imot, at KRISTUS DDE FOR VRE SYNDER som skriftene har sagt, 4 at han ble BEGRAVET, at han STOD OPP DEN TREDJE DAGEN som skriftene har sagt," Paulus frste brev til korinterne 15

"19 FOR DET VAR GUD SOM I KRISTUS FORSONTE VERDEN MED SEG SELV, SLIK AT HAN IKKE STILLER DEM TIL REGNSKAP FOR DERES MISGJERNINGER, OG AT HAN BETRODDE BUDSKAPET OM FORSONINGEN TIL OSS. 20 S er vi da utsendinger for Kristus, og det er Gud selv som formaner gjennom oss. Vi ber dere p Kristi vegne: La dere forsone med Gud! 21 Han (Guds enbrne snn, Gud i kjtt og blod: Jesus Kristus) som ikke visste av synd, har han (Gud: Faren) gjort til synd for oss, for at vi i ham skulle f Guds rettferdighet." Paulus andre brev til korinterne 5

"8 For av NDE er dere frelst, ved TRO. Det er ikke deres eget verk, men Guds GAVE. 9 Det hviler ikke p gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv." Paulus brev til efeserne 2

Once saved...always saved! God helg! :)

junetegninger

16.10.2010 kl.23:09

Ambassador for Jesus Christ:

Takk for det:) men:

"Today a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a slow vibration, that we are all one consciousness experiencing itself subjectively, there is no such thing as death, life is only a dream, and we are the imagination of ourselves. ...heres Tom with the Weather."

? Bill Hicks

Superperfundo on the early eve of your day, Earthling:)

Maaarte ( :

17.10.2010 kl.21:35

O_O

Skriv en ny kommentar

hits